İş

Rapor Nasıl Yazılır, Hazırlık Aşamaları Nelerdir?

Eminiz ki birçok kişi iş hayatında bir proje ya da araştırma sonucunda ya da okul hayatında bir ödev ya da çalışma için rapor yazmıştır. Rapor aslında yapılan işin sonucunu açıklayan bir metindir ve birçok farklı bahiste yazılabilir. Bu değil Rapor nasıl yazılır sorusunun cevabı ‘kalbinize yazın’ değildir.Edebi bir tür olduğu için mutlaka yazım kuralları vardır.

Elbette uyulması gereken kurallar ve dikkat edilmesi gereken format raporun yazılma amacına göre değişiklik gösterecektir ancak yine de raporu rapor haline getiren bazı ortak noktalar vardır. Bu noktaları öğrendikten sonra ilk kez yazıyor olsanız bile emin olun metnin yağ gibi akıp gittiğini göreceksiniz. Rapor nasıl yazılır, hazırlık aşamaları nelerdir?Gelin daha yakından inceleyelim ve dikkat etmeniz gereken ana noktaları görelim.

Önce ne olduğunu anlayalım; Rapor nedir?

Bazı yörelerde kelime olarak verilse de genellikle yazı ile yazılır ve bu nedenle el yazması olarak da adlandırılan rapor; bir projenin, araştırmanın, çalışmanın veya ödevin sonuçlarını iletmek. Bir kişi tarafından hazırlanabileceği gibi birden fazla kişi tarafından da hazırlanabilir.

Karşılaştığımız en yaygın raporlama konularından bazıları şunlardır:

  • Ekonomik durumun değerlendirilmesi.
  • Eğitim faaliyetlerinin değerlendirilmesi.
  • Bilimsel çalışmaların değerlendirilmesi.
  • Siyasi veya siyasi bir olayın genel yapı üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi.
  • Sanat eserlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi.
  • Toplumsal konulardaki değişikliklerin veya sorunların değerlendirilmesi.

Bazı rapor türleri ve özellikleri:

  • yıllık raporlar
  • haftalık raporlar
  • proje raporları
  • Satış raporları
  • Araştırma raporları
  • akademik raporlar

Yıllık raporlar:

Faaliyet raporları genellikle ticari işletmelerin bir parçasıdır. yıl boyunca tüm ticari faaliyetler. Özet olarak anlatıldığı bir rapor türüdür. Bu raporun amacı, iş ortaklarına, denetçilere veya yöneticilere işletme hakkında bilgi vermektir. Faaliyet raporunda web sitesi verileri ve satış oranları gibi bilgilere yer verilebilir.

Haftalık raporlar:

Haftalık rapor genellikle daha küçük bir ekibi bilgilendirmek için hazırlanır. Devam eden bir iş sırasında Ekip üyelerinin kendi dışında devam eden çalışmalar hakkında bilgi alması ve buna göre düzenleme yapması için hazırlanmıştır. Bir sayfalık kısa bir metin olabileceği gibi işin detaylarından da bahsedilebilir.

Proje raporları:

Proje raporu çok daha sık hazırlanıp en güncel bilgileri paylaşacak şekilde yazılabilir. konuşma konusu projenin katılımcıları, çalışanları ve varsa müşterileri. Son gelişmelerden haberdar olmanız için hazırlandı. Projenin nasıl ilerlediği, ne zaman biteceği ve yapılacak değişiklikler bu raporda belirtilebilir.

Satış raporları:

Pazarlama raporları da diyebileceğimiz satış raporları, bir mal veya hizmetin satışı sırasında üretilir. İzlenen stratejinin durumunu göstermek için hazırlanmıştır.Ağırlıklı olarak grafik ve tablolar kullanılarak hazırlanması beklenen satış raporlarında, uygulanan stratejinin getirisinden, kar oranlarından ve varsa değişiklik önerilerinden bahsedilebilir.

Araştırma raporları:

Birçok farklı alanda ve birçok farklı bahis üzerine araştırma raporları yapılmaktadır. Çalışma ve incelemelerin sonuçlarını açıklamak için yazılır.Araştırma raporlarında araştırmanın konusu, yararlanılan kaynaklar, bilimsel bilgiler, yapılan değerlendirmeler ve ulaşılan sonuçlar açıkça paylaşılır.

Akademik raporlar:

Akademik raporlar lisans, yüksek lisans ve doktora düzeyinde yapılan araştırmaların sonuçlarını paylaşmak için yazılır. İmla ve uygulama kurallarına uyulmalıdır. Akademik bir çalışma olduğu içinKurumun kurallarına göre en uygun şekilde hazırlanması sağlanmalıdır.

Raporu hazırlayacak kişide olması beklenen özelliklerden bazıları şunlardır:

  • Değerlendirilecek konuda uzman olmak veya derinlemesine araştırma yapmak.
  • Raporun neden yazılacağına dair doğru bir anlayışa sahip olmak.
  • Konuyla ilgili kapsamlı bir literatür taraması yapmak.
  • İnandırıcı ve tatmin edici bir değerlendirme yapın.
  • Değerlendirmeyi tarafsız yapmak.
  • Bilimsel önlemleri ön planda tutmak.
  • Olumlu ya da olumsuz tüm görüşleri kanıtlarla sunmak.
  • Soruşturma sonucunu açıklayın.
  • Gereksiz ayrıntılara girmekten kaçının.
  • Yanlış anlaşılan kelimelerden kaçınmak.

Her raporda yer alması gereken kısımlar:

  • Raporun başlığı ve onu hazırlayan kişinin adının yazılı olduğu bir kapak.
  • İçerik başlıkları ile İçindekiler.
  • Konunun anlatıldığı giriş bölümü.
  • Konunun detaylandırıldığı, resmedildiği, tartışıldığı ve çözüldüğü Geliştirme bölümü.
  • Geliştirme bölümünün analizle bağlantılı olduğu Sonuç bölümü.
  • Kullanılan kaynakların paylaşıldığı kaynakça bölümü.
  • Varsa diğer bölümlerde belirtilmeyen bilgilerin paylaşıldığı Ekler bölümüdür.

Rapor nasıl yazılır? İşte dikkat etmeniz gerekenler:

  • Temel bilgileri içeren bir kapak hazırladığınızdan emin olun.
  • Yazım kurallarına uygun bir Türkçe kullandığınızdan emin olun.
  • A4 kağıt boyutundaki sayfayı dikey olarak kullanın.
  • Font olarak Times New Roman, Arial, Courier karakterlerini, tercihen Times New Roman kullanın.
  • Metin 12 punto ve normal olmalıdır, ancak bazı bölümleri kalın veya italik yapabilirsiniz.
  • Satır aralığını 1.0 olarak ayarlayın.
  • Üst ve alt boşlukları 4,25 cm, sağ ve sol boşlukları 4,35 cm olarak ayarlayın.
  • Metni tek bir sütun olarak hazırlayın.
  • Metni iki yana yaslı biçimde, yani sayfanın her iki yanında temel alın.
  • Paragraf aralığı 1 cm olmalıdır ancak paragraftan sonra boşluk bırakılmamalıdır.
  • Başlıkları kalın ve yalnızca ilk harfi büyük olacak şekilde yazın.
  • Alt başlıklar italik yazılmalıdır.
  • Raporun maksimum 12 sayfa olması beklenmektedir ancak Ekleri istediğiniz kadar uzatabilirsiniz.
  • Sayfa numaralandırmasına dikkat edin.
  • Satır sonundaki kelimeleri bir satırla bölmeyin ve alt satırdan devam edin.
  • Tabloları ve durumları numaralandırın ve açıklayın.

Rapor hazırlarken dikkat edilmesi gereken en değerli noktalardan bazıları bu formdadır. Girişte belirttiğimiz gibi, raporu neden yazdığınıza ve kime teslim edeceğinize bağlı olarak değişir.Uygulamanız gereken kurallarda değişiklikler olabilir ancak genel olarak uygulanan kurallar bu haliyle belirlenmiştir.

Raporun hazırlanma aşamaları nelerdir?

  • Konuyu belirleyin.
  • Kaynak incelemesi yapın.
  • Not kartları oluşturun.
  • Kısa ve net bir başlık belirleyin.
  • Ana başlıkları 1, 2, 3 numaralarıyla belirleyiniz.
  • Not kartlarınıza göre 1.1, 1.2, 1.3 şeklinde alt başlıkları belirleyiniz.
  • Birden fazla alt başlık varsa 1.1.1, 1.1.2, 1.1.3 formatında belirtiniz.

İş ve okul hayatında yaygın rapor nasıl yazılır, hazırlık aşamaları nelerdir, nelere dikkat edilmelidirgibi sıkça sorulan soruları yanıtladık: Rapor yazma kurallarının raporu sunacağınız yere göre değişebileceğini tekrar hatırlatalım.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu